Skyltar kan bestå av många olika typer av material, tillverkas på många olika sätt, och därmed skapa helt olika intryck beroende på vad man vill förmedla med sin skylt.
Med rätt kombination av material och utförande, hänsyn tagen till hur närmiljön ser ut och fokus på att ta fram ett skyltkoncept som verkligen speglar kundens intentioner, kan resultatet bli fullkomligt lysande.
Här nedan är ett exempel på en sådan skylt där vi har kombinerat olika produktionstekniker samt material som inte är så vanligt förekommade i denna typ av skylt, utförandet rent tekniskt är att logotypen är nedsänkt och i materialet akrylspegel samt dubbelt belyst med energisnål, näst intill underhållsfri LED. Det röda diodljuset som lyser bakåt mot väggen kallas för corona och skall illustrera att logotypen i grundutförande har en röd bottenplatta med vit text.
Just denna förfrågan kom ursprungligen från en reklambyrå som utöver övrigt design-arbete även hade som idé att erbjuda sin kund en ny skylt, med tiden blev det dock uppenbart att man inte hade den kompetens som krävdes för att erbjuda kunden det som i slutändan resulterade i detta skyltkoncept. Clarex fick därmed i uppdrag att slutföra skyltprojektet i sin helhet.
Att valet föll på just det här alternativet, beror på ett omfattade idéarbete och kreativa diskussioner mellan oss och slutkund, en process som aldrig ska underskattas när man vill ta fram en ny skylt.
Skyltar kan som bekant se ut på många sätt men vad är det som får ett ”träd att synas i skogen bland alla andra träd”? Många skyltar har som huvudsyfte att förmedla ett budskap på det absolut tydligaste sätt möjligt. Påtagliga exempel på detta är trafikskyltar, varselskyltar, utrymningsskyltar och olika typer av påbuds- som varningsskyltar. […]
Den 7/12-2018 Publicerade magasinet Screen & Marknaden sitt åttonde nummet för år 2018 med en fördjupande artikel om oss på Clarex. Artikeln finns att läsa på följande länk Screen & Marknaden nr 8 2018 med samtliga bilder på sidan 10-14 alternativt i nedan text Det du inte visste att du ville ha Screen & Marknaden beger sig till […]
Vad är inspiration och vad kan en moodboard göra för att förverkliga era skyltvisioner? Företagare / entreprenörer har liksom andra skapande och kreativa personer som konstnärer och designers något gemensamt, nämligen en drift att utveckla sina tankar på ett eller annat vis. Naturligtvis kan det vara svårt för den oinvigde att se den gemensamma länken, den röda tråden, men […]